Erica Nyholm ja Noème Goudal Valokuvataiteen museossa

Helsingissä sijaitsevan Valokuvataiteen museon kesä on omistettu eritoten kahdelle erittäin vahvalle kuvaajalle, suomalaiselle Erica Nyholmille sekä ranskalaiselle Noèmie Goudalille. Nyholm muistetaan hienovireisistä perhepotreteistaan, jotka olivat esillä Nuoret 2015 -näyttelyssä ja hänen autenttiset teokset käsittelevät läheisiä ihmissuhteita ennen kaikkea naisen näkökulmasta kertoo myös Helsingin Sanomat ja näyttelyn teemakysymyksinä toistuvatkin se millaista on olla äiti, tytär ja sisar? Kuvat saavat myös ajattelemaan, millaisia olemme ihmisinä. Nyholmin teoksissa perheet näytetään omien lakiensa mukaan toimivina yksilöinä ja heidän kasvutarinansa tapahtuu heidän peilatessaan itseään muihin perheenjäseniin.

Erica Nyholmin teokset ovat lavastettuja muotokuvia joissa on salaperäinen ja vahva tunnelataus. Katsojan on ikään kuin pakotettuna pysähdyttävä ja kuvat jäävät varmasti askarruttamaan mieltä. Katsojalle arvoitukseksi jäävä salainen tarina syntyy Nyholmin taidossa synnyttää se pienillä ja tarkkaan harkituilla eleillä. Loppujen lopuksi kuvat jättävät enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Miksi äiti tytär sylissään katselee haikeasti ikkunasta ja miksi naiset kantavat lapsiaan metsässä?

Naomè Goudalin teokset ovat yhtälailla kutkuttavia kuin Nyholminkin ja Goudal saa katsojan suorastaan epäilemään silmiään. Goudal on tunnettu nimenomaan maisemakuvista jotka harhauttavat aisteja. Kuvista voi alkuun olla vaikea sanoa ovatko ne kuvamanipuloitu: maisemien keskellä leijuu outo valkoinen ympyrä sekä merestä nousee torneja jotka eivät näytä lainkaan todellisilta. Goudal eroaa Nyholmista siinä että hän ei jätä katsojille kysymyksiä vailla vastauksia vaan paljastaa teostensa salaisuuden. Lähemmin tarkasteltuna katsoja huomaakin ympyrän roikkuvan nosturista ja tornion olevan paperisia lavasteita. Paradoksi muodostuu siitä että vaikka mitään ei salata on omia silmiään vaikea uskoa.

Teokset tasapainottelevat todellisen sekä epätodellisen ja luonnottoman sekä luonnollisen rajapinnalla ja ovat yhtäaikaa niin keinotekoisia kuin täysin manipuloimattomia. Goudalin arkkitehtuuri antaa vaikutelman näkymättömistä seinistä joista katsoja voi kävellä suoraan läpi.

Niin Goudalin kuin Nyholminkin teoksia yhdistää viileän tyylikäs visuaalisuus, arvoituksellinen tunnelma sekä kuvien lavastuksellisuus. Näyttelyt sopivat niin hyvin yhteen että kyseessä on joko yhteensattuma tai museon erinomainen suunnittelu. Noèmie Goudalin ja Erica Nyholmin näyttelyt ovat esillä Suomen valokuvataiteen museossa aina 12.8. saakka.

FOLLOW US

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *